Peblar


Op zoek naar iets specifiek? 
Typ hieronder je kernwoorden in de zoekbalk en zoek over onze hele website.
Ook artikelen uit de helpdesk zullen dan verschijnen.

Hoe wijzig ik de instelling voor backoffice / CPO?


Ten eerste, heb je Peblar flyer nodig waarop alle paswoorden van je Peblar lader staan. Deze ziet er als volgt uit:

 

Als je deze hebt, kan je naar de volgende stappen.

  1. Verbinden met je Peblar
    • Als je Peblar met je lokale netwerk is gekoppeld (bekabeld of via WiFi), dan zou je met een internet browser naar volgende website moeten kunnen gaan:
      PBLR-XXXXXX.local  (XXX = de SSID van jouw Peblar).
    • Als je Peblar niet op je lokale netwerk is verbonden, dan kan je inloggen op de WiFi hotspot van het laadstation zelf.
      • Je kan deze vinden met de SSID naam zoals op de flyer staat.
      • Het kan zijn dat de WiFi hotspot van je Peblar niet aanstaat.Dan ga je de WiFi met het SSID van je laadstation ook niet terug vinden.
      • Je kan dan de zekering van je toestel afzetten, 30 seconden wachten en terug opzetten
      • Als je Peblar terug is opgestart, na 1 of 2 minuutjes, dan wordt het WiFi hotspot tijdelijk zichtbaar.
        Je kan er dan op inloggen met de gegevens van op de flyer.
    • Ga nu hieronder verder met puntje 2.

  2. Er wordt gevraagd om in te loggen. Dit doe je met het Device Password.

  3. Eens ingelogd, zie je het algemene Dashboard scherm.

  4. Klik nu in het Menu op Systeem. Met een mobiel apparaat, klik je eerst op de 3 lijntjes rechts bovenaan het scherm.



    PS: zie je zoals hier in het screenshot een rood uitroepteken bij Firmware, dan wilt dit zeggen dat er een firmware update beschikbaar is voor jouw toestel. Deze mag je gerust installeren.
    Dan klik je op Installatie en dan op Herconfigureer.

     

  5. Nu gaat je toestel opnieuw opstarten in de Installatiewizard. Je krijgt, wanneer het toestel is opgestart volgende te zien:

    Het is mogelijk dat je eventueel terug moet verbinden met het WiFi hotspot van de lader.

  6. Klik op aanvaarden van de verklaring en druk Start

  7. Er komen nu een aantal instellingen waarbij je telkens op Volgende mag klikken.
    Moest je WiFi hotspot niet automatisch aanstaan en je zou dat eventueel willen, dan kan je dat aanvinken bij de Netwerkinstellingen.
    Alle andere instellingen laat je gewoon zoals ze staan.

  8. Klik door tot je bij het deel Authorisatie komt. Dit ziet er als volgt uit.



  9. Indien je Peblar met een Backoffice is verbonden, dan is de optie Beheerd actief en is de BackOffice provider geselcteerd (doorgaans LMS of TapElectric).

  10. Nu heb je twee keuzes:
    Of je zet de Backoffice volledig uit, dan kan je Onbeheerd actief zetten.
    Bij Onbeheerd heb je de mogelijkheid om 1 of enkele laadkaarten aan je laadstation toe te voegen om zo het laden op je toestel enkel en alleen mogelijk te maken als iemand met 1 van die laadkaarten swipet tegen het toestel.

    Dit kan je bijvoorbeeld gebruiken als je toestel buiten hangt om te voorkomen dat iedereen zomaar met je laadstation kan laden.
    Hierbij worden geen kosten verrekend via de laadkaart, dit is enkel en alleen voor authenticatie op het toestel zelf.

  11. Klik "Autorisatie vereist voor opladen"
    Via de + knop kan je nu laadkaarten toevoegen


Of je kiest een andere Back Office.
Wil je ons eigen Watt-e gebruiken, selecteer dan LMS Private.

Kies je een andere BackOffice, dan moet je de instellingen van die BackOffice opvragen.

Klik Volgende en daarna "Voltooien en opnieuw opstarten".

Klaar! 

Hoe stel ik de WiFi in?

Als je problemen hebt met de wifi verbinding van je Peblar, kan je proberen je Peblar opnieuw te verbinden met het wifi netwerk via de stappen hieronder uitgelegd.

Zorg er wel voor dat het wifi bereik minstens -70dBm bedraagt, of hoger, lager dan -70dBm (-80 of -85 dBm), zullen zeer vaak problemen geven. In het kort, hoe hoger de dBm waarde, hoe beter.

Om te beginnen, ga in de buurt van de Peblar lader staan. Zet je Wifi aan op je smartphone en kijk of er een wifi-netwerk beschikbaar is met als naam PBLR-00XXXXX. De naam PBLR-00XXXX staat ook de installatie wizard folder die bij je laadstation kwam. Hier staan ook alle nodige paswoorden op.

Normaal zou je de PBRL-00XXXX.local webpagina ook moeten kunnen bereiken als je Peblar correct met je eigen netwerk verbonden is en je smartphone ook op dat netwerk verbonden is. Maar we gaan er hier even van uit dat dat niet het geval is omdat je netwerkproblemen hebt met je Peblar.

Indien je het wifi-netwerk met PBLR-00XXXX vindt, mag je daarop verbinden (het paswoord voor dit netwerk staat op de installatie wizard folder).

Indien je dit wifi-netwerk niet vindt, dan kan je even de zekering van het laadstation in de zekeringkast afzetten en terug opzetten. Dit zorgt ervoor dat de lader gedurende een 15-tal minuten het wifi-netwerk weergeeft. En dan kan je daarop inloggen.

Eens met het wifi netwerk verbonden, kan je via een webbrowser op je smartphone naar de website PBLR-00XXXX.local gaan.

Je gaat hier ook moeten inloggen met het Device Password van op de installatie wizard folder. 

Eens aangemeld, zie je normaal het Dashboard.

 

Via de 3 lijntjes rechts boven, kan je het menu openen

 

Hier ga je dan naar Instellingen -> Netwerk. Je krijgt dan het volgende te zien

Je krijgt een overzicht van de verschillende wifi-netwerken die de lader heeft gevonden en ook hoe sterk het bereik van de netwerken is.

Je kan hier eventueel een ander wifi-netwerk proberen.

Ook kan je hier eventueel het WiFi-hotspot aanvinken, dit zorgt ervoor dat het wifi netwerk van de lader zelf, altijd aanstaat, zodat je niet meer de zekering moet uitzetten om dat zichtbaar te maken.

 

Ik heb geen of een slechte verbinding met Peblar en HomeWizard

Bij gebruik van de Peblar lader in combinatie met de HomeWizard P1 dongle kunnen mogelijk de volgende waarschuwingen afgaan: 10263, 10274, 10275.

Deze waarschuwingen geven aan dat de verbinding tussen de HomeWizard P1 dongle en de Peblar lader instabiel of verbroken is, waardoor de load balancing beperkt is. Dit heeft tot gevolg dat de Peblar lader hoogstwaarschijnlijk op een verlaagde, en daardoor 'fallback' spanning werkt.

De volgende stappen kunnen worden genomen om de kans op het voorkomen van deze waarschuwingen te verkleinen of om ze op te lossen.

Ethernet gebruiken

Sluit de lader, indien mogelijk, met een ethernetkabel aan op hetzelfde netwerk als de HomeWizard P1 dongle, dit zorgt voor een stabielere netwerkverbinding.

WiFi gebruiken

Zorg ervoor dat de Peblar lader en de HomeWizard P1 dongle op hetzelfde netwerk zijn aangesloten.

Bij gebruik van een extender of mesh netwerk kan het zijn dat beide apparaten op een ander netwerk zijn aangesloten. Controleer of beide apparaten op hetzelfde netwerk zijn aangesloten.

Zorg er altijd voor dat

  1. Het netwerk een goede verbinding heeft met zowel de Peblar lader als de HomeWizard P1 dongle.
  2. De HomeWizard P1 dongle voldoende stroom heeft. Soms levert de meter waarop de HomeWizard P1 dongle is aangesloten niet genoeg stroom. Als je de HomeWizard P1 dongle extern voedt via een USB-C aansluiting (die je aan de onderkant van de dongle kunt vinden), kun je ervoor zorgen dat hij altijd voldoende stroom krijgt.

Als dat niet heeft geholpen

Als al deze stappen het probleem niet hebben opgelost en de waarschuwingen niet hebben weggenomen, raden we aan om de HomeWizard P1 dongle opnieuw op te starten door simpelweg een power-cycle uit te voeren. De Peblar lader zal nu actief proberen om opnieuw een solide verbinding te maken met de HomeWizard P1 dongle zodra deze weer online is.

Als de waarschuwing nog steeds aanhoudt, neem dan contact op met ons.

Ik ben mijn wachtwoord of PUK-code voor de Peblar-webinterface kwijt

Je kunt altijd inloggen en je wachtwoord wijzigen met de PUK-code die je kunt vinden op het label in de quick start guide. Klik op de inlogpagina van de webinterface op "Wachtwoord vergeten" en je komt in onderstaand scherm terecht.

Als je de quick start guide met het label met de inloggegevens kwijt bent, neem dan eerst contact op met ons. Wij nemen bij installatie immers steeds een foto.

Mijn Peblar geeft een knipperend rood lampje aan 

Als de Peblar lader in de foutmodus staat, geeft de LED een knipperend rood lampje aan, wat betekent dat opladen momenteel niet mogelijk is. Wanneer de Peblar lader een waarschuwing weergeeft, is opladen nog steeds mogelijk, maar misschien niet op volle kracht (verminderde stroom). In beide gevallen zijn er een paar dingen die je kunt doen:

  1. Ga naar de webinterface
  2. Ga naar 'systeem'
  3. Zorg ervoor dat je de laatste firmware gebruikt.
  4. Reboot de oplader
  5. Als dit niet werkt, kun je ook een volledige power cycle uitvoeren door de stroomtoevoer naar de lader even uit en dan weer aan te zetten 
  6. Als de fout nog steeds optreedt, neem dan contact op met ons


Ik kan niet opladen in de smart solar modus

Controleer eerst welke modus gekozen is:

Fast Solar

In deze modus laadt de EV op met de maximaal beschikbare spanning wanneer er een overschot wordt gedetecteerd in het huishouden. Alle opgewekte stroom wordt gebruikt, samen met stroom van het elektriciteitsnet met de maximale laadsnelheid.

Smart Solar

Deze strategie stemt het laadvermogen van de lader af op het overschot aan stroom in het huishouden en voegt daar stroom van het elektriciteitsnet aan toe.

Pure Solar

Het laden begint in deze modus wanneer er minstens 6A/1,38kW terugstroomt naar het elektriciteitsnet. Het doel is om zonne-energie uitsluitend te gebruiken voor het laden van voertuigen. Door dynamisch gedrag en de ingebouwde hysteresis (vertraging) in het algoritme kan de lader iets meer of minder gebruiken dan het beschikbare overschot aan zonne-energie.

Als het laden niet begint

Wanneer de Pure solar strategie is gekozen en er is minder dan 6A/1,38kW beschikbaar, dan laadt de lader niet op.
Is er helemaal geen zonneproductie (en dus een overschot aan zonneproductie), dan kan de Peblar lader met geen van de drie strategieën beginnen met laden.

Ik kan niet laden of het laden gaat traag

Er zijn meerdere factoren die de laadsnelheid kunnen beïnvloeden.

Controleer in de webinterface (Hoe maak je verbinding met de webinterface via Wifi) de beperkende bron, door naar het tabblad 'Systeem' te gaan en vervolgens naar het tabblad 'Diagnostiek'.

Als je geen live diagnose ziet, controleer dan of de firmware up-to-date is en of ten minste firmware 1.5.0 of hoger is geïnstalleerd.

De stroombegrenzende bron geeft informatie over waarom de Peblar lader niet volledig laadt. Het is belangrijk om te weten dat de EV altijd voorop loopt in een laadsessie. Het laadvermogen kan daarom niet hoger zijn dan de vraag van de EV.

De volgende tabel bevat alle mogelijke beperkende bronnen voor laden, met een beschrijving en mogelijke oplossing.

Huidige controle beperkende bron

Beschrijving

Resolutie

Onbekend

Onbekend

Neem contact op met je installateur.

Beperking door de maximale rating van de vaste kabel

De lader wordt begrensd door de maximale rating van de vaste kabel.

Geen oplossing beschikbaar. 

Temperatuur limiet

De lader is met opzet gelimiteerd om de interne temperaturen te verlagen.

Geen oplossing beschikbaar totdat de interne temperatuur is gedaald.

Backoffice opgelegde installatielimiet

De backoffice staat geen hogere stroomlevering toe.

Neem contact op met de leverancier/installateur van de backoffice. 

Dynamic load balancing

De lader verlaagt de spanning om ervoor te zorgen dat de maximale capaciteit van de fasen/installatie niet wordt overschreden. 

Verlaag de spanning op de fasen en installatie zodat de lader meer stroom kan gebruiken.

Als de load balancing bron niet beschikbaar is, neem dan contact op met je installateur/groothandel. In het geval van HomeWizard P1 dongle verbindingen: (How To Link to No/Poor Connection with HomeWizard).

Group load balancing

De lader wordt beperkt door het beschikbare vermogen in de geconfigureerde groep.

Verminder het stroomverbruik van de andere laders in de groep.

Gebruikerskabel

Alleen voor Peblar Business varianten: De lader wordt beperkt door de maximale rating van de gebruikerskabel.

Vervang de gebruikerskabel door een kabel met hogere spanning.

Overstroombescherming

De lader vermindert de uitvoer om de installatie te beschermen tegen overstroom.

Geen oplossing beschikbaar. 

Fysieke hardwarelimiet

De lader is fysiek gelimiteerd om een hoger vermogen te laden.

Geen oplossing beschikbaar.

Limiet vermogensfactor

De vermogensfactor van de EV zorgt ervoor dat de lader de laadsnelheid beperkt.

Geen oplossing direct beschikbaar. Als dit vaak voorkomt, neem dan contact op met de installateur/groothandel.

OCPP slim laden

De backoffice beperkt de laadsnelheid.

Neem contact op met de leverancier van de backoffice. 

 

 

 

Bewaking fase-onbalans

De lader verlaagt de output omdat het vermogensverschil tussen de fasen te groot is. 

Duitsland/Oostenrijk: Geen oplossing beschikbaar. Het is niet toegestaan om met een hogere spanning te laden.

Andere landen: Neem contact op met de CPO/installateur om de functionaliteit uit te schakelen.

Lokaal gepland laden

De lader volgt het laadschema.

Wijzig/update het laadschema.

Beperkt door strategie zonne-laden

De lader volgt de zonne-laden strategie. [Mijn Peblar-oplader begint niet met opladen in Smart Solar Modus]

Wijzig de slimme laadstrategie.

Slider voor spanningbegrenzer in webinterface

De lader wordt beperkt door de geconfigureerde maximale spanning in de slider van de webinterface.

Wijzig de slider naar een hogere of lagere waarde.  

De limiet van de REST API

De lader wordt beperkt door het apparaat dat de lokale API aanstuurt (een EMS stuurt bijvoorbeeld een grenswaarde voor laden).

Wijzig de instellingen van het besturende apparaat.

De limiet van de Modbus TCP API

De lader wordt gelimiteerd door het apparaat dat de lokale API aanstuurt (een EMS verstuurt bijvoorbeeld een grenswaarde voor laden).

Wijzig de instellingen van het besturingsapparaat.

Externe ingang signaallimiet

De lader wordt beperkt door digitale ingangen. Alleen relevant in Duitsland.

Geen oplossing direct beschikbaar. De DSO regelt de zekeringkast. 

Limiet stroomcapaciteit huishouden

De lader wordt beperkt door de schuifregelaar voor huishoudvermogen.

Pas de slider aan in de webinterface. Vooral relevant voor het capaciteitstarief in België.

 

Hoe kan ik de instellingen van de webinterface wijzigen?


In de webinterface zijn verschillende tabs waar je instellingen kunt zien en/of wijzigen

Home

  • Bekijk de sessiestatus
  • Fout- of waarschuwingscodes bekijken
  • Navigeren door de laadgeschiedenis per week/maand/jaar

Slim laden

  • Wijzig de stroombegrenzer, zodat de Peblar lader de gekozen spanning niet overschrijdt
  • Stel gepland laden in, zodat de Peblar lader alleen op bepaalde tijden van de dag laadt
  • Kies een geschikte zonne-oplaadstrategie, bijvoorbeeld Fast solar, Smart solar of Pure solar. 

Algemeen

  • Pas de helderheid van de LED's en het buzzervolume aan

Authorisatie

  • In beheerde modus is je lader verbonden met een backoffice. Als je de autorisatie-instellingen wilt wijzigen, kun je contact opnemen met je installateur of backofficeprovider
  • In onbeheerde modus kun je unieke RFID-tags toevoegen/verwijderen waarmee je het laden kunt starten en stoppen

Installatie

  • Bekijk de geconfigureerde installatieparameters

Netwerk

  • Maak verbinding met beschikbare WiFi-, Ethernet- en mobiele netwerken
  • De WiFi-hotspot van de Peblar lader inschakelen/uitschakelen

Systeem

  • Vind relevante productinformatie, zoals het product- en serienummer, firmwareversie en firmwareversie van de energiemeter
  • Firmware-updates uitvoeren (lees het How To-artikel)
  • Download diagnostische gegevens en bekijk realtime diagnostische inzichten (bijv. meetwaarden voor load balancing)
  • De lader herstarten, fabrieksresetten of opnieuw in bedrijf stellen

Account

  • Het wachtwoord voor de webinterface wijzigen

De taal van de webinterface wijzigen

  • Dit is mogelijk op elke pagina in de rechterbovenhoek

Als je instellingen wilt wijzigen die alleen-lezen zijn (bijvoorbeeld verbinding maken met een backoffice of installatieconfiguraties), moet de lader opnieuw worden geconfigureerd. Neem hiervoor contact met ons op.

Hoe voeg ik de webinterface toe aan het beginscherm van mijn GSM?

Voor iOS

  1. Open Safari en ga naar de webinterface
  2. Tik op de knop 'Delen' (een vierkant met een pijl naar boven)
  3. Selecteer 'Toevoegen aan beginscherm'

Voor Android

  1. Open Chrome en ga naar de webinterface
  2. Tik op de drie verticale stippen in de rechterbovenhoek
  3. Selecteer 'Toevoegen aan beginscherm'

Hoe maak ik verbinding met de webinterface via een hotspot?


1. Maak verbinding met het netwerk

Op de snelstartgids vindt u een label met inloggegevens.

Scan de WLAN Login QR-code en maak direct verbinding met het WiFi-netwerk.

Of ga naar netwerken op uw apparaat (telefoon, tablet, laptop) en zoek het netwerk van de oplader (bijvoorbeeld PBLR-1234567).

Maak verbinding met het netwerk met de inloggegevens van het label op de snelstartgids.


2. Scan de QR-code

Scan na het verbinden de QR-code van de webinterface op het label (vooraan in de handleiding).

Als de QR-code niet werkt, kunt u het volgende proberen:

Typ het lokale IP-adres 172.16.0.1 of,

Zoek de oplader-ID op het label aan de zijkant van de doos (bijvoorbeeld PBLR-1234567) en navigeer naar de volgende URL: pblr-1234567.local


3. Inloggen

Meld u aan bij de webinterface met het wachtwoord van het apparaat

Hoe kan ik mijn Peblar udpaten?

Dit kan op afstand worden gedaan als de lader is aangesloten op een backoffice en dus wordt beheerd door een charge point operator (CPO).

Beheerde laders

Beheerde laders die zijn aangesloten op een backoffice en kunnen op afstand door een CPO worden bijgewerkt. Neem contact op met je CPO als je lader niet is bijgewerkt naar de nieuwste firmwareversie en je de firmware op afstand wilt laten bijwerken.

Onbeheerde en beheerde laders

In de webinterface vind je de optie downloads als de Peblar lader verbonden is met het internet. Navigeer naar 'Systeem' > 'Firmware update'. Als er een update beschikbaar is, kun je die hier downloaden.

Of

Als je rechtstreeks verbinding hebt met de lader via je telefoon, tablet of computer, kun je de nieuwste firmware ook handmatig uploaden en installeren op de lader.

De nieuwste firmware en release notes zijn te vinden op onze website.

Als je de nieuwste firmware op je apparaat hebt gedownload, navigeer je naar de webinterface van de lader. Ga naar 'Systeem' > 'Firmware-update' > 'Handmatige firmware-update' en upload de nieuwste firmware naar de lader. De lader zal de firmware-update nu installeren.

Hoe kan ik mijn Peblar udpaten?

Dit kan op afstand worden gedaan als de lader is aangesloten op een backoffice en dus wordt beheerd door een charge point operator (CPO).

Beheerde laders

Beheerde laders die zijn aangesloten op een backoffice en kunnen op afstand door een CPO worden bijgewerkt. Neem contact op met je CPO als je lader niet is bijgewerkt naar de nieuwste firmwareversie en je de firmware op afstand wilt laten bijwerken.

Onbeheerde en beheerde laders

In de webinterface vind je de optie downloads als de Peblar lader verbonden is met het internet. Navigeer naar 'Systeem' > 'Firmware update'. Als er een update beschikbaar is, kun je die hier downloaden.

Of

Als je rechtstreeks verbinding hebt met de lader via je telefoon, tablet of computer, kun je de nieuwste firmware ook handmatig uploaden en installeren op de lader.

De nieuwste firmware en release notes zijn te vinden op onze website.

Als je de nieuwste firmware op je apparaat hebt gedownload, navigeer je naar de webinterface van de lader. Ga naar 'Systeem' > 'Firmware-update' > 'Handmatige firmware-update' en upload de nieuwste firmware naar de lader. De lader zal de firmware-update nu installeren.

Hoe kan ik een RFID-tag toevoegen of verwijderen?

RFID tags toevoegen aan of verwijderen van je Peblar-lader kan via de webinterface. Op de webinterface moet je naar het tabblad 'Autorisatie' navigeren en RFID tags toevoegen (via de + knop) of verwijderen (via de prullenbakknop).

Bij elk van onze Peblar-laders wordt ten minste één RFID-tag geleverd. Je kunt elke andere tag of kaart toevoegen zolang deze een RFID-chip heeft, bijvoorbeeld een creditcard of OV-chipkaart. Je kunt ook met ons contact opnemen en wij kunnen je helpen bij de aankoop van een extra RFID-tag.

Hoe kan ik de instellingen van de Peblar wijzigen

Je kan via Vimeo ons filmpje bekijken: https://vimeo.com/1039394014