Onderhoud. Makkelijk ontzorgd.


Onderhoud, is dat nodig?

We krijgen wel vaker de vraag of een onderhoud van een laadpunt eigenlijk wel nodig is. Je zou kunnen denken van niet, er zitten immers enkel elektronische componenten in. Dat klopt, maar weet dat laadpunten onderhevig zijn aan heel wat zaken. We sommen er hieronder enkele op.

Onderhoudscontracten worden als optie bij de offerte aangeboden. Het intekenen is voor minstens 1 jaar. 

Merken die we onderhouden: Alfen, Easee, Smappee, Ecotap, Evonity, Schneider, Wallbox, Zaptec.

Stof en insecten

Hoe verzegeld laadpunten ook lijken, je zou ervan versteld staan wat er zich allemaal in het laadpunt opstapelt op een jaar tijd. Stof, spinnenrag en dode insecten stapelen zich op en kunnen de werking van de componenten beïnvloeden. Het jaarlijks laten reinigen van het laadpunt biedt soelaas.

Waterdichtheid

Geen paniek, de meeste laadpunten hebben een goede waterdichtheidswaarde. Echter moet je je ervan bewust zijn dat de rubberen dichting van inkomende kabels door UV-straling kan verharden en op termijn scheuren. Ook behuizing kan invloed ondervinden van zon en andere natuurelementen. Laat het jaarlijks nakijken. Stellen we iets vast, dan vervangen we de dichting.

Lossende kabels

Laadpunten met vaste kabels zijn een zegen voor de veeleisende gebruiker. Inpluggen en laden. Echter kan de kabel net door die manipulatie lossen in het laadpunt. Er wordt aan gerukt, gedraaid en op termijn lost er iets. Dat kan een fasedraad of een communicatiekabel zijn. We kunnen dat jaarlijks nakijken, testen en desnoods terug vaster maken.

Losse koppeling

Wist je dat door trilling de vijzen die stroomkabels verankeren stilaan kunnen loskomen? Fasedraden kunnen op die manier op termijn uit hun socket springen en potentieel met andere fasen in contact komen en kortsluiting veroorzaken. We vijzen ze bij controle terug mooi aan. 

Falende differentiëlen

In laadpunten zitten differentiëlen met een testknop of een optie om een test via een app uit te voeren. Wist je dat je in principe jaarlijks de testknop moet testen op een correcte werking van de differentieel? Ook in je hoofdkast trouwens? Het gebeurt te weinig, maar als de differentieel niet goed zou werken, kan dat wel een grote impact hebben op je veiligheid. Kunnen we jaarlijks testen en desnoods vervangen.

Firmware & status

Doorgaans krijg je via de app van je laadpunt een melding  dat er een firmware beschikbaar is. Installeer die dan. Er zijn ook laadpunten die geen automatische update krijgen en die we via een directe verbinding moeten uitvoeren. Kunnen we jaarlijks uitvoeren om een optimale werking te garanderen. 

Essential

€ 249

/jaar/laadpunt*
  • Basic +
  • Testen en nakijken aansluiting in de kast
  • Testen en nakijken hoofddifferentiëlen woning (ook bij meerdere kasten)
  • Uitgebreid rapport met bevindingen en aanbevelingen


Basic

€ 199

/ jaar/laadpunt*
  • Reinigen laadpunt
  • Nakijken beveiliging in laadpunt
  • Toetsen visuele punten (waterzegel, verankering fasen, toestand vaste kabel)
  • Updates uitvoeren
  • Rapport
  • Ondersteuning op afstand, ook buiten garantieperiode
  • Voorrijdkost + verplaatsing

Registratie onderhoud

Bedankt voor je feedback

Ons team zal je zo snel mogelijk een bericht sturen.
In de tussentijd nodigen wij je uit om eens rond te kijken op onze website.