Bidirectioneel DC. Stroom.

Twee richtingen.


Bidirectioneel laden is eenvoudig uitgedrukt opladen en ontladen. Maar het is meer dan dat: het is pieken afvlakken, het is beschikken over een zeer grote opslagcapaciteit voor je woning waarbij je zonne-energie optimaal hergebruikt en dat dagenlang, het is je minder energieafhankelijk maken, het is het net balanceren en er zelfs iets aan verdienen. 

Ontdek hier welke gehomologeerde laadpunten er zijn met ingebouwde omvormer.

Lees onze uitgebreide blog over de technologie en de weg die we hebben afgelegd om het in België mogelijk te maken.

Offerte aanvragen

Bidirectioneel Walbox Quasar - V2H/V2G

V2H/V2G

Bij V2H is de wagen in staat om stroom terug te leveren aan de woning, bijvoorbeeld tijdens piekmomenten, 's nachts of op momenten waarop de zon niet schijnt. Tot voor kort was dat vooral de insteek: opladen met de zon en ontladen zodra ze ondergaat.

Echter kan je je wagen ook perfect opladen op momenten waarop stroom het goedkoopst is en ontladen wanneer de stroom duurder is. Je kan er ook aan verdienen door te injecteren in het net en op die manier meteen ook het net te stabiliseren (V2G). Gek idee? Helemaal niet. Kijk maar eens naar wat eerow kan met thuisbatterijen en binnenkort ook met bidirectionele laadpunten en wagens. 

Sigenergy EV DC V2G

De Sigenergy Sigenstor is een moduleerbaar systeem met omvormer, batterijmodules en een EV DC-lader. De batterijmodules dien je er niet bij te nemen om gebruik te kunnen maken van de DC-lader.

Een startpakket bestaat uit:

  • de controller, wat eigenlijk een omvormer is en noodzakelijk is om DC-stroom uit de wagen om te vormen naar AC voor de woning. Die controller is gehomologeerd voor de Belgische markt;
  • de EV-DC-module die de DC-stroom uit de autobatterij haalt. De kabel is een DC CCS-kabel, welke gekend is van de snelladers.

Voor installatie zijn ook nog beveiligingscomponenten in de zekeringkast en keuring nodig.

De vanafprijs is € 4900 (eenfasig) excl. btw en excl. plaatsing en keuring. Voor dat bedrag heb je doorgaans het equivalent van een 10 kWh-thuisbatterij, wetende dat een veelvoud daarvan op de oprit staat.


V2G aan het werk

Deze video toont je dat de technologie effectief werkt (mocht je ons niet geloven :-)).


Eenfasig

Beschikbaar als 3 tot 4.6 kW-omvormer met 12 kW-lader.

Driefasig

Beschikbaar als 5 tot 10 kW-omvormer met 12 of 25 kW-lader. Houd er rekening mee dat hogere vermogens enkel mogelijk zijn met btw-nummer. Particulier is het max. 10 kW-omvormer.


Lang of kort

De laadkabel kan van 5 tot 10 meter.

Breed inzetbaar

V2G is getest op heel wat voertuigen en werkt. Het gaat hier dus om bewezen en geteste technologie.


Geteste voertuigen

Autofabrikant

EV-model

Testdatum

Testland

TeslaS Raven [2019-6]
Apr, 2025Zweden
Polestar4 [2025] Apr, 2025Zweden
VolvoC40
Apr, 2025Australië
TeslaS P90D (New battery & BMS) [2015]
Mar, 2025Zweden
MGMarvel R Electric [2022]
Mar, 2025Zweden
BYDAtto
Mar, 2025Australië
XpengG6 [2024]
Mar, 2025Zweden
BMWiX xDrive40 [2025]
Mar, 2025Zweden
FiskerOcean [2023]
Mar, 2025Zweden
AudiA6 E-tron [2025]
Feb, 2025Zweden
AudiQ4 [2024]
Feb, 2025Zweden
BMWi3S [2019]
Feb, 2025Zweden
TeslaModel 3 [2019]
Feb, 2025Zweden
TeslaModel Y Performance [2024]
Feb, 2025Zweden
TeslaModel Y Dual LR (NMC) [2022]
white coupe
Feb, 2025Zweden
TeslaModel Y SR (LFP) [2023]Feb, 2025Zweden
VolvoXC40 [2022]


Feb, 2025Zweden
HyundaiIoniq 5 [2022]
Feb, 2025Zweden
CitroëneJumpy [2021]
Feb, 2025Zweden
SkodaEnyaq 80x [2023]
Feb, 2025Zweden
PorscheTaycan
low-angle photography of white coupe
Dec, 2024België
HyundaiIoniq 5
Dec, 2024VK
SAIC MAXUSe Deliver 9
Dec, 2024VK
TeslaModel YNov, 2024België

TeslaModel Y
Nov, 2024Duitsland
VolvoEX30
Nov, 2024België
KIAEV6
Nov, 2024België
VWID.5
Nov, 2024België


Klaar om impact te maken?

Word pionier in BE en start met V2G!