De dynamiek van groen, rood, AA en Schoors

Een ochtendloopje, een podcast en groene energie op een dynamische dag, voer voor een blog dus!
11 mei 2025 in
Briers, Tim
| Nog geen reacties

Tijdens mijn zondags ochtendloopje luister ik wel vaker naar een podcast. Of het nu een is van Björn Soenens of van #weetikveel, ik vind altijd wel een topic om naar te luisteren en ervan bij te leren. Vandaag stemde ik af op The AA, het praatprogramma van Alex Agnew en Andries Beckers, met als gast prof. en econoom Koen Schoors. Uiteraard ging het over zijn laatste boek 'Alles wordt anders' waarin hij negatieve stellingen (vaak ook status quo-houding) - die vaak de bovenhand lijken te nemen in onze complexe wereld - bij voorkeur kadert in oplossingen, vaak historisch gestuurd. Eén topic springt er bij mij uit: hoe we omgaan met energie. Laat vandaag net de ideale dag zijn om het daarover te hebben.

Alex en Andries kaarten enkele vaak opgebrachte negatieve stellingen aan over groene energie en elektrificatie, dat we niet genoeg stroom hebben, dat we steenkool en gas nodig hebben om elektrisch te rijden, enz. Het zijn inderdaad dingen die ik sinds mijn eerste elektrische wagen (2014) moet aanhoren. Het zit zeer diep ingebakken in de hoofden van velen, terwijl Koen Schoors ze allemaal netjes kan weerleggen met data van 2024. Zeker in Europa hebben we qua hernieuwbare energie sprongen gemaakt. Meer zelfs, hernieuwbaar overtreft fossiel. Hij geeft voorbeelden en cijfers, o.a. van Duitsland, waarvan we denken dat ze daar vooral met bruinkool stoken. Niets is minder waar.

Nucleair of hernieuwbaar?

Hij kaart ook het gevoelige topic van kernenergie aan en vergelijkt de kost van een centrale met de dalende prijzen van PV-cellen. Een kerncentrale is een project en zonnepanelen een product, waarbij de verdere ontwikkeling en efficiëntie van het product het pleit altijd winnen. Je moet zeker eens naar de podcast luisteren, hij brengt het immers op een zeer behapbare manier waardoor je op zijn minst het discours durft aan te gaan. Ik wil zeker niet zeggen dat we de kerncentrales moeten sluiten, maar het zet je wel aan het denken bij plannen over investeringen in nieuwe centrales. 

Bidirectioneel yada yada

En ja, dan hamer ik ook alweer op het bidirectionele verhaal. We vergeten bij de elektrificatie van onze mobiliteit dat wagens, vrachtwagens en bussen het potentieel hebben om stroom op te slaan en terug te leveren aan het net. De opportuniteiten om het net in balans te brengen, het te ondersteunen bij piekvragen of om te vermijden dat we noodcentrales dienen te plaatsen, zijn groot. Zeer groot. Het verdient heus meer aandacht wanneer we de toekomst van ons net beschouwen. 

Neem vandaag. Vandaag wordt geschiedenis geschreven. Ik gebruik thuis dynamische tarieven met slimme sturing (www.eerow.be) en volg de Epex-markt op de voet. Maar mannekes, kijk wat er vandaag staat te gebeuren:


We gaan vandaag naar haast € -500/MWh, de dynamische prijs keldert gigantisch hard, mede door ons PV-aandeel. Dat is ook het effect van hernieuwbare energie! Beeld je in dat bidirectionele wagens gratis kunnen bijladen en het net de daaropvolgende piek kunnen ondersteunen. Of dat bedrijven de volgende dag meer wagenstroom dan netstroom kunnen gebruiken. Dat klinkt allemaal futuristisch, maar die fundamenten worden vandaag gelegd. 

Dit is exact een van de redenen waarom wij als bedrijf vanaf de oprichting op die nagel zijn blijven kloppen. Ik verwachtte destijds dat mijn Nissan Leaf nooit de enige wagen zou blijven die bidirectioneel kon laden. Ik verwachtte ook dat er meer V2G-wagens zouden komen en dat er ook meer laadpunten zouden komen met ondersteunende technologie. Ook de politiek is wakker geschud. Nu wachten op verdere implementatie door netbeheerders, energieleveranciers én de fiscus die bovenstaande kader in een fiscaal jasje dient te gieten. Maar de toekomst was nog nooit zo duidelijk, dat wil ik toch even benadrukken.

Hoe dan ook: luister naar de podcast en laad vandaag je wagen en batterij op met dynamische prijzen, zeker tussen 12 en 15 uur.


Tim

Deel deze post
Labels
Archiveren
Aanmelden om een reactie achter te laten