V2H/V2G
Avec V2H, la voiture peut fournir de l'énergie à la maison, par exemple pendant les heures de pointe, la nuit ou lorsque le soleil ne brille pas. Jusqu'à récemment, l'approche consistait principalement à charger avec le soleil et à décharger dès qu'il se couchait
Cependant, vous pouvez aussi parfaitement charger votre voiture aux moments où l'électricité est la moins chère et la décharger lorsqu'elle est plus chère. Vous pouvez également gagner de l'argent en injectant de l'électricité dans le réseau et, de cette manière, stabiliser le réseau (V2G). Une idée folle ? Pas du tout. Voyez ce que eerowpeut faire avec des batteriesdomestiques et avec les bornes de recharge bidirectionelles.

Sigenergy EV DC V2G
De Sigenenergy is een moduleerbaar systeem met omvormer, batterijmodules en een EV DC-lader. De batterijmodules dien je er niet bij te nemen om gebruik te kunnen maken van de DC-lader.
Een startpakket bestaat uit:
- de controller, wat eigenlijk een omvormer is en noodzakelijk is om DC-stroom uit de wagen om te vormen naar AC voor de woning. Die controller is gehomologeerd voor de Belgische markt;
- de EV-DC-module die de DC-stroom uit de autobatterij haalt. De kabel is een DC CCS-kabel, welke gekend is van de snelladers.
Voor installatie zijn ook nog beveiligingscomponenten in de zekeringkast en keuring nodig.
De vanafprijs is € 4990 (eenfasig) excl. btw en excl. plaatsing en keuring. Voor dat bedrag heb je doorgaans het equivalent van een 10 kWh-thuisbatterij, wetende dat een veelvoud daarvan op de oprit staat.
V2G aan het werk
Deze video toont je dat de technologie effectief werkt (mocht je ons niet geloven :-)).
Opgelet: dit blijft technologie voor de early adopters. Elke wagen kan anders reageren. We kunnen dus moeilijk instaan voor hoe een wagen V2G toepast.
Eenfasig
Beschikbaar als 3 tot 4.6 kW-omvormer met 12 kW-lader.
Driefasig
Beschikbaar als 5 tot 10 kW-omvormer met 12 of 25 kW-lader. Houd er rekening mee dat hogere vermogens enkel mogelijk zijn met btw-nummer. Particulier is het max. 10 kW-omvormer.
Lang of kort
De laadkabel kan van 5 tot 10 meter.
Breed inzetbaar
V2G is getest op heel wat voertuigen en werkt. Het gaat hier dus om bewezen en geteste technologie. Houd er rekening mee dat we in BE hoe dan ook alles opnieuw gaan testen op de bestaande gridcode. Onderstaande lijst vertegenwoordigt dan ook testen die hoofdzakelijk in het buitenland zijn uitgevoerd. De vuistregel blijft dat de wagen, de firmware en BMS van de wagen bepalen wat al dan niet kan.
Autofabrikant | EV-model | Testdatum | Testland |
Tesla | S Raven [2019-6]![]() | Apr, 2025 | Zweden |
Polestar | 4 [2025] ![]() | Apr, 2025 | Zweden |
Volvo | C40![]() | Apr, 2025 | Australië |
Tesla | S P90D (New battery & BMS) [2015]![]() | Mar, 2025 | Zweden |
MG | Marvel R Electric [2022]![]() | Mar, 2025 | Zweden |
BYD | Atto![]() | Mar, 2025 | Australië |
Xpeng | G6 [2024]![]() | Mar, 2025 | Zweden |
BMW | iX xDrive40 [2025]![]() | Mar, 2025 | Zweden |
Fisker | Ocean [2023]![]() | Mar, 2025 | Zweden |
Audi | A6 E-tron [2025]![]() | Feb, 2025 | Zweden |
Audi | Q4 [2024]![]() | Feb, 2025 | Zweden |
BMW | i3S [2019]![]() | Feb, 2025 | Zweden |
Tesla | Model 3 [2019]![]() | Feb, 2025 | Zweden |
Tesla | Model Y Performance [2024]![]() | Feb, 2025 | Zweden |
Tesla | Model Y Dual LR (NMC) [2022]![]() | Feb, 2025 | Zweden |
Tesla | Model Y SR (LFP) [2023] | Feb, 2025 | Zweden |
Volvo | XC40 [2022]![]() | Feb, 2025 | Zweden |
Hyundai | Ionic 5 [2022]![]() | Feb, 2025 | Zweden |
Citroën | eJumpy [2021]![]() | Feb, 2025 | Zweden |
Skoda | Enyaq 80x [2023]![]() | Feb, 2025 | Zweden |
Porsche | Taycan![]() | Dec, 2024 | België |
Hyundai | Ioniq 5![]() | Dec, 2024 | VK |
SAIC MAXUS | e Deliver 9![]() | Dec, 2024 | VK |
Tesla | Model Y | Nov, 2024 | België |
Tesla | Model Y![]() | Nov, 2024 | Duitsland |
Volvo | EX30![]() | Nov, 2024 | België |
KIA | EV6![]() | Nov, 2024 | België |
VW | ID.5![]() | Nov, 2024 | België |
Klaar om impact te maken?
Word pionier in BE en start met V2G!