bidirectionnel.
énergie.

deux directions.


La charge bidirectionnelle consiste simplement à exprimer la charge et la décharge. Mais c'est bien plus que cela : c'est lisser les pics, c'est disposer d'une très grande capacité de stockage pour votre maison où vous réutilisez de manière optimale l'énergie solaire pendant des jours, c'est vous rendre moins dépendant de l'énergie, c'est équilibrer le réseau et même gagner quelque chose.

Ontdek hier welke gehomologeerde laadpunten er zijn met ingebouwde omvormer.

Lisez notre blog Lisez sur la technologie et le chemin que nous avons parcouru pour la rendre possible en Belgique.

Offerte aanvragen

Bidirectioneel Walbox Quasar - V2H/V2G

V2H/V2G

Avec V2H, la voiture peut fournir de l'énergie à la maison, par exemple pendant les heures de pointe, la nuit ou lorsque le soleil ne brille pas. Jusqu'à récemment, l'approche consistait principalement à charger avec le soleil et à décharger dès qu'il se couchait

Cependant, vous pouvez aussi parfaitement charger votre voiture aux moments où l'électricité est la moins chère et la décharger lorsqu'elle est plus chère. Vous pouvez également gagner de l'argent en injectant de l'électricité dans le réseau et, de cette manière, stabiliser le réseau (V2G). Une idée folle ? Pas du tout. Voyez ce que eerowpeut faire avec des batteriesdomestiques et avec les bornes de recharge bidirectionelles.

Sigenergy EV DC V2G

De Sigenenergy is een moduleerbaar systeem met omvormer, batterijmodules en een EV DC-lader. De batterijmodules dien je er niet bij te nemen om gebruik te kunnen maken van de DC-lader.

Een startpakket bestaat uit:

  • de controller, wat eigenlijk een omvormer is en noodzakelijk is om DC-stroom uit de wagen om te vormen naar AC voor de woning. Die controller is gehomologeerd voor de Belgische markt;
  • de EV-DC-module die de DC-stroom uit de autobatterij haalt. De kabel is een DC CCS-kabel, welke gekend is van de snelladers.

Voor installatie zijn ook nog beveiligingscomponenten in de zekeringkast en keuring nodig.

De vanafprijs is € 4990 (eenfasig) excl. btw en excl. plaatsing en keuring. Voor dat bedrag heb je doorgaans het equivalent van een 10 kWh-thuisbatterij, wetende dat een veelvoud daarvan op de oprit staat.


V2G aan het werk

Deze video toont je dat de technologie effectief werkt (mocht je ons niet geloven :-)).

Opgelet: dit blijft technologie voor de early adopters. Elke wagen kan anders reageren. We kunnen dus moeilijk instaan voor hoe een wagen V2G toepast.

Eenfasig

Beschikbaar als 3 tot 4.6 kW-omvormer met 12 kW-lader.

Driefasig

Beschikbaar als 5 tot 10 kW-omvormer met 12 of 25 kW-lader. Houd er rekening mee dat hogere vermogens enkel mogelijk zijn met btw-nummer. Particulier is het max. 10 kW-omvormer.


Lang of kort

De laadkabel kan van 5 tot 10 meter.

Breed inzetbaar

V2G is getest op heel wat voertuigen en werkt. Het gaat hier dus om bewezen en geteste technologie. Houd er rekening mee dat we in BE hoe dan ook alles opnieuw gaan testen op de bestaande gridcode. Onderstaande lijst vertegenwoordigt dan ook testen die hoofdzakelijk in het buitenland zijn uitgevoerd. De vuistregel blijft dat de wagen, de firmware en BMS van de wagen bepalen wat al dan niet kan. 


Geteste voertuigen

Autofabrikant

EV-model

Testdatum

Testland

TeslaS Raven [2019-6]Apr, 2025Zweden
Polestar4 [2025] Apr, 2025Zweden
VolvoC40Apr, 2025Australië
TeslaS P90D (New battery & BMS) [2015]Mar, 2025Zweden
MGMarvel R Electric [2022]Mar, 2025Zweden
BYDAttoMar, 2025Australië
XpengG6 [2024]Mar, 2025Zweden
BMWiX xDrive40 [2025]Mar, 2025Zweden
FiskerOcean [2023]Mar, 2025Zweden
AudiA6 E-tron [2025]Feb, 2025Zweden
AudiQ4 [2024]Feb, 2025Zweden
BMWi3S [2019]Feb, 2025Zweden
TeslaModel 3 [2019]Feb, 2025Zweden
TeslaModel Y Performance [2024]Feb, 2025Zweden
TeslaModel Y Dual LR (NMC) [2022]white coupeFeb, 2025Zweden
TeslaModel Y SR (LFP) [2023]Feb, 2025Zweden
VolvoXC40 [2022]

Feb, 2025Zweden
HyundaiIonic 5 [2022]Feb, 2025Zweden
CitroëneJumpy [2021]Feb, 2025Zweden
SkodaEnyaq 80x [2023]Feb, 2025Zweden
PorscheTaycanlow-angle photography of white coupeDec, 2024België
HyundaiIoniq 5Dec, 2024VK
SAIC MAXUSe Deliver 9Dec, 2024VK
TeslaModel YNov, 2024België

TeslaModel Y
Nov, 2024Duitsland
VolvoEX30Nov, 2024België
KIAEV6Nov, 2024België
VWID.5Nov, 2024België


Klaar om impact te maken?

Word pionier in BE en start met V2G!