V2H/V2G
Avec V2H, la voiture peut fournir de l'énergie à la maison, par exemple pendant les heures de pointe, la nuit ou lorsque le soleil ne brille pas. Jusqu'à récemment, l'approche consistait principalement à charger avec le soleil et à décharger dès qu'il se couchait
Cependant, vous pouvez aussi parfaitement charger votre voiture aux moments où l'électricité est la moins chère et la décharger lorsqu'elle est plus chère. Vous pouvez également gagner de l'argent en injectant de l'électricité dans le réseau et, de cette manière, stabiliser le réseau (V2G). Une idée folle ? Pas du tout. Voyez ce que Flexio peut faire avec des batteriesdomestiques et avec les bornes de recharge bidirectionelles.
Conversion DC dans la borne de charge
Solaredge Bidirectional DC EV
Eentje om in de gaten te houden.
Beschikbaar in de loop van het tweede semester van 2024. Houd er rekening mee dat dat niet betekent dat het in BE dan meteen mag. Dit laadpunt dient te worden gehomologeerd door Synergrid en dat kan enige tijd in beslag nemen.
De nieuwe lader zal de functies Vehicle-to-Home (V2H) en Vehicle-to-Grid (V2G) op zonne-energie mogelijk maken en zal naar verwachting in de tweede helft van 2024 commercieel verkrijgbaar zijn.
- Laadt elektrische voertuigen op met behulp van fotovoltaïsche zonne-energie zonder onnodige conversies van wisselstroom (AC) naar DC. Snel opladen tot 24 kW door gelijktijdig elektriciteit te onttrekken aan de fotovoltaïsche omvormer, de thuisaccu en het elektriciteitsnet, waardoor de AC-infrastructuur van het huis en de beperkingen van de autolader worden vermeden.
- Bovendien zal het SolarEdge ONE-energieoptimalisatiesysteem grotere besparingen opleveren door het toepassen van intelligente algoritmen om dynamische energieprijzen te berekenen en de EV-batterij autonoom op te laden en te ontladen. Hierdoor kunnen eigenaren betalingen ontvangen van hun elektriciteitsleverancier tijdens vraagresponsgebeurtenissen, door de energie die is opgeslagen in de batterijen van hun elektrische voertuigen naar het elektriciteitsnet te sturen (V2G).
- Bovendien kan de EV-batterij dienen als opslagoplossing voor thuisbatterijen van maximaal 50 kWh, zowel on-grid als off-grid, waardoor huiseigenaren hun EV kunnen gebruiken om gedurende langere perioden een back-up van hun huis te maken in het geval van een stroomstoring ( V2H). De lader zal compatibel zijn met 400V en 800V EV-aandrijflijnen via een standaard CCS-connector.
Enphase Bidirectional EV Charger
Vergelijkbaar met wat Solaredge doet, met dat verschil dat Enphase micro-omvormers heeft geïntegreerd die de stroombaanefficiëntie nog net iets scherper maken.
Bij een stroompanne is het laadpunt in staat om via de micro-omvormers een micronet te creëren en dus veilig off-grid te gaan.
Laatste update (juni 2024): "We expect to release the product in 2025"
Wallbox Quasar 2
Wallbox is niet aan zijn proefstuk toe en ontwikkelt al sinds 2018 bidirectionele laadtechnologie, eerst met Quasar 1 en nu met Quasar 2. Quasar 1 was met Nissan LEAF een opstap waaruit veel werd geleerd. Zelf hebben we bijvoorbeeld ervaren dat BMS en lokale regelgeving met momenten voor uitdagingen hebben gezorgd bij de doorontwikkeling. Voor de tweede iteratie hopen we dat de Belgische overheid wat milder is qua opleggen van restricties en vooral naar Europa kijkt.
Quasar 2 is enkel beschikbaar met CCS (en driefasige output) en wordt in een eerste fase uitgerold in Californië. Belgische release uitgesteld naar Q4 2024.
Ambibox 11 kW DC
Duitse nieuwigheid die er prat op gaat deze technologie voor iedereen toegankelijk te maken. We hebben nog geen informatie betreffende leverbaarheid, noch over de homologatiestatus.
Werkt driefasig. Nog steeds op Roadmap voor Q4 2024